Direktlänk till inlägg 12 april 2013

Kärleksmums

Av Josefine - 12 april 2013 21:03




Här är en av mina favoriter, blir enormt saftiga och toppingen underbar, jag brukar nämligen göra dubbel sats med topping.


Jossans kärleksmums


Kakan

2st ägg
3dl strösocker
150g smör
1½dl mjölk
4½dl vetemjöl
3tsk bakpulver
3tsk vanillinsocker
3msk (15ml/msk) kakao

Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret och blanda i mjölken i smöret så det får ungefärlig rumstemperatur, blanda i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda sedan ihop det med resten av ingredienserna till en jämn smet. Täck en ugnssäker form (ca40x30cm) med bakplåtspapper och bred ut smeten till en jämn yta. Ska vara i nedre delen av ugnen i ca 12-15 minuter på 225 grader.

Topping

100g smör
2msk kakao
6msk kokat kaffe
3tsk vanillinsocker
9dl florsocker
Kokos

 

Smält smöret och låt svalna något, blanda i kaffe, vanillinsocker och kakao, rör om ordentligt. Häll sedan i florsockret och rör till en jämn smet. Häll toppingen på kakan när fortfarande är lite varm, blir lättare att applicera då. Ha sedan på kokos eller annan dekoration och låt svalna innan ni skär upp de i bitar.

Där har ni receptet på denna underbara kaka, dock är toppingen dubbel sats, så vill man inte ha så mycket topping kan man halvera det receptet.

Hoppas ni haft en trevlig fredagskväll, själv har jag ätit tacos och spelat Chicago med Viktor och pappa, gissa vem som vann? Jag så klart! Haha.

Ha det bäst!

Jossan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine - 18 april 2013 23:25

Lilla Tiger är en trogen nattgäst, han jamar alltid för att jag ska vara säker på att han hoppar upp i sängen. Sen går han över Viktor och till min sida, börjar trampa, kurra, pussa mig på näsan och sen aka det vara full gos tycker han. Men det värst...

Av Josefine - 17 april 2013 23:08


Äntligen, äntligen! Efter 10 veckor med kostcoachning har jag unnat mig en underbar mongoliskbuffé. Det var så himla gott och med bäst sällskapet, Alexandra, Martin och Viktor. Det började med att Alex hade soppatorsk i bilen så hon sväng...

Av Josefine - 17 april 2013 11:00


Träning, så underbart. Har tränat genom hela kroppen idag, ialla fall så gått det går. Blir förvånad att det finns kvar lite kondis och styrka efter två-tre veckors uppehåll. Får inte anstränga mig för mycket så det bildas pedalsyra, som min...

Av Josefine - 16 april 2013 11:22


Igår bar det iväg till frakturmottagningen på USÖ för att ta bort stygnen efter operationen. Ni kan inte ana vad det kliar, tänk dig själv att inte få klia när det kliar, panik! Men när det kliar så läker det och läkaren sa att det såg väldigt ...

Av Josefine - 15 april 2013 20:30


Pappa fyller år, han kan knapp tro det själv att han faktiskt blir äldre, lika chockad varje år. Inte minst så längtar pappa till golfsäsongen, det kanske är en gubbvarning? Näh då, min sambo längtar lika mycket han också. Som när vi åkte förbi...

Presentation


Jag är en 22-årig sjuksköterskestudent som bor i Kumla med min sambo Viktor och våra underbara djur. Jag lägger mycket av min tid på våra djur, att baka-laga mat, umgås med vännerna och träning!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards